Categorieën
Uncategorized

Elearning jargon

In de afgelopen decennia is deze specifieke branche, een combinatie van onderwijs, techniek, didactiek en vormgeving gegroeid van een klein afgesloten wereldje met een aantal bekende namen tot een gigantisch circus waarin iedereen z’n zegje wil doen.

Om mee te kunnen praten of in ieder geval om een mening te kunnen vormen is het goed om in ieder geval de (veelal Engelstalige) termen te kennen en te weten waar ze voor staan.

De top 10 eLearning termen:

  1. E-learning, of Elearning, of elearning:
    Niets meer of minder dan electronisch leren op wat voor manier dan ook, maar over het algemeen wordt er een leervorm mee bedoeld die ook daadwerkelijk als digitaal lesmateriaal is opgezet. Een webinar dus, een taalapp, een Zoom-klas, een online training of een instructie video voor je werk. Je kunt het zo breed en zo smal opvatten als je zelf wilt.
    En bestaat er tegenwoordig überhaupt nog ‘learning’ zonder E?
  2. Instructional Design:
    Het ontwikkelen en vormgeven van leervormen en leermaterialen voor het overbrengen van kennis, vaardigheden of gedragsverandering. Onderschat de taak van de Instructional Designer niet. Leren en digitale didactiek hebben alles te maken met hoe de hersenen van mensen werken en hoe ze nieuwe kennis opnemen en verwerken. Met een serie video’s of een leuke handout kom je er dus niet.
  3. Blended learning:
    Een combinatie van digitaal leren en live lessen is de basis van Blended Learning. Deze ‘blend’ kan op allerlei manieren samengesteld worden, als het elkaar maar aanvult en versterkt.
    Opdrachten, discussies, praktijkoefeningen, video’s, games, infographics, online lessen of webinars; elke blend is weer anders en afhankelijk van het leerdoel en de lerenden.
  4. Microlearning:
    In werkomgevingen is er vaak geen tijd voor lange leertrajecten, maar moet er ter plekke snel informatie gevonden kunnen worden over allerlei onderwerpen. Wanneer een hele serie kleine leerobjecten zodanig geordend zijn dat ze snel gevonden kunnen worden en precies die leerervaring bieden waarmee iemand weer verder kan, wordt dat microlearning genoemd.
  5. MOOC
    Een Massive Open Online Course is een vorm van online leren die veelal wordt aangeboden door universiteiten. Daarbij kunnen wereldwijd een heleboel mensen (tegelijkertijd) kennis opdoen over een bepaald onderwerp en met elkaar in gesprek raken erover. MOOC’s zijn vaak gratis of tegen een lage prijs toegankelijk terwijl de kwaliteit heel hoog is. Voor universiteiten biedt het de mogelijkheid om te laten zien wie ze zijn en waar ze goed in zijn.
  6. SME
    Ofwel een Subject Matter Expert. Iemand die heel veel weet van een bepaald onderwerp. Dat is vaak niet degene die uiteindelijk het digitale lesmateriaal ontwikkeld, maar wel iemand die de Instructional Designer alles over het onderwerp vertelt en aanlevert. En die ook meedenkt over wat de belangrijkste leerdoelen zijn en of de uiteindelijke leervormen effectief zijn en goed in elkaar steken.
  7. Social Learning
    Heel simpel: mensen leren meer van elkaar dan van een lesboek. Dus daar waar gesprekken over een bepaald onderwerp plaatsvinden, peergroepen gevormd worden of waar mensen elkaar kunnen helpen en uitleggen hoe het werkt, vindt Social Learning plaats.
    Het online faciliteren daarvan kan een belangrijk onderdeel zijn van E-learning.
  8. Authoring tool
    Om digitale lessen te kunnen bouwen wordt vaak gebruik gemaakt van een auteurstool. Met een auteurstool kun je tekst, afbeeldingen, video’s, interactiviteit, buttons en menu’s inbouwen. En eventueel nog quizzen en scenario’s. Zonder auteurstool zijn de mogelijkheden veel beperkter en dan kom je vaak uit op een video serie of tekst met wat vragen.
    De meest gebruikte auteurstool wereldwijd is Articulate Storyline. Lijkt enigszins op PowerPoint, maar met eindeloos meer mogelijkheden.
  9. LMS
    Je kunt een online training gewoon via een website aanbieden, maar als je ook wilt zien wie de training volgt en hoe ze het er vanaf brengen heb je een Leer Management Systeem nodig.
    Vanuit de auteurstool wordt een Scorm of xApi bestand gegenereerd en het LMS herkent dit en kan het activeren en er informatie uithalen.
    Er zijn eindeloos veel LMS aanbieders, dus kiezen welke voor jou of voor jouw organisatie de beste is, kan nog een hele uitdaging zijn.
  10. Gamification
    Ondanks veel onderzoek en experimenten is het toepassen van game-achtige elementen nog geen gemeengoed bij e-learning. Mensen kunnen veel leren van games, maar in hoeverre ze op die manier ook op werkgebied kunnen leren blijft een kwestie van trial and error. Budgetten en tijd zijn meestal niet voldoende om het echt door te ontwikkelen. Toch sijpelt gamification door in online leren en blijft het interessant om in gedachte te houden als methode om mensen te motiveren en uit te dagen.

Ben jij SME en droom je van een online training over jouw expertise maar heb je geen idee hoe het aan te pakken? Begin eens met aanvragen van onze gratis Starter Kit en wie weet raak je zo geïnspireerd dat je je eigen Instructional Designer wilt worden om zo jouw kennis met de wereld te delen.

nl_NL_formalDutch